Pages


تخيل لو مسكت مكان في الدولة ، ممكن تعمل إيه

هل هتحاول تصلح الدنيا من مكانك ده هل هتستغله أحسن إستغلال ، ولا دي فرصه ما تتعوضش وهتستغل مكانك ده أسوأ استغلال وتحاول تستغل نفوذك ومكانك في مصالحك الشخصية ؟

طيب وليه نتخيل ما احنا فعلا كل واحد فينا ماسك جزء في الدولة ، كل واحد ليه بيت ، ليه شارع ، ليه مدينة هو يعتبر جزء منها يشوف هو عايز أملاكه دي تكون عاملة ازاي

المهم ... بمناسبة أملاك الدولة ، أنا لي خال - ربنا يوفقه ويحفظه - يبقى عضو في مجلس الشعب من سنة 2005 يعني فاضله كمان سنتين في المجلس إن شاء الله ، المهم أول ما ماما تقول ده خالو طلع في التليفزيون أقولها آه أكيد بينخانق

أنا مش قصدي بيتخانق بمعنى الخناق ، كل الحكاية إن خالو فريد كل ما كان بيطلع في التليفزيون كان بيتكلم في مشكلة من اللي بتحصل في الدولة ، وياااااااااااااااااااااه ياما خد كلام في الجرايد من اللي قلبك يحبه

أقرب وقت كان طالع فيه في التليفزيون كان يوم الاحد في برنامج العاشرة مساء وكان بيتكلم برضه على مشكلة ، بس للأسف أنا مش شفته بس كالعادة ماما بتقولي كان بيتخانق :D

أهو ده ربنا سبحانه وتعالى وفقه واداله مكانة في الدولة وبيحاول يصلح في الدولة من مكانه ، وما خافش على نفسه ولا على ولاده ، كان حاسس إن ليه رسالة وإنه مسؤول في مكان هيتحاسب عليه أدام ربنا سبحانه وتعالى

قال كلمة حق وما خافش من حد ، بيعجبني أوي خالي ده :D

حاول في مكانك تكون مؤثر تغير الحال للأفضل لأننا كلنا مسؤولين ادام ربنا سبحانه وتعالى

وفكر لو كنت مكان خالي كنت هتعمل إيه ، هل كنت هتحاول تشوف فين الغلط وتصلحه ولا هتخليك جنب الحيط ؟

وأديكوا عرفتوا إني مسدونة على حيطة جامده يعني ممكن اوديكم كلكم ورا الشمس :D

0 Comments:

Post a Comment